• چهارشنبه ۲۳ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 978-1694-5
  • خبرنگار : 60005
  • منبع خبر : ----

نقش ارتباطات جهانی در توسعه گردشگری چشمگیر است


گسترش ارتباطات میان فرهنگی و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف بر صنعت توریسم تاثیرگذار است. 
  
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، در راستای آشنا ساختن دانشجویان با ایجاد کسب و کار در حوزه گردشگری و به همت جهاددانشگاهی اردبیل، نشست دانشجویی «گردشگری و جهانی شدن» در پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل برگزار شد. 
  
کامبیز نیکنام، مدرس دانشگاه‌های اردبیل با بیان اینکه فرآیند جهانی شدن معمولاً چهار حوزه فنی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: جهانی شدن، فرآیندی اجتناب‌ناپذیر و ناگزیر، آشکارترین روند در همگرائی کشورها و به منزله بین‌المللی شدن و از بین بردن مرزهای جغرافیائی است. 
  
وی با اشاره به اینکه گسترش ارتباطات میان فرهنگی و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف بر صنعت توریسم تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری در ایران علی‌رغم داشتن جاذبه‌های فراوان نقش بسیار ناچیزی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند در حالی که شناخت فرهنگ‌های مختلف می‌تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه این صنعت داشته باشد. 
  
نیکنام ادامه داد: صنعت گردشگری که در بسیاری از کشورهای جهان سوم به پدیده ارزشمند برای رونق دادن به اقتصاد آنها تبدیل شده و در بسیاری از کشورها با استفاده بهینه و پایدار از منابع ارزشمندی که در اختیار دارند، به عنوان ابزاری برای توسعه همه جانبه ملل در اختیار گرفته شده است. 
  
مدرس دانشگاه‌های اردبیل با بیان اینکه جهانی شدن از طریق مرز زدایی، تسهیل در مقررات رفت و آمد و بهبود امر حمل و نقل و ارتباطات می‌تواند در افزایش گردشگران بین‌المللی و تحول این صنعت بسیار مؤثر باشد، افزود: تعداد گردشگر بین‌المللی دریافت شده در یک کشور علاوه بر آنکه تحت تاثیر تحولات فناورانه جهانی و ویژگی‌های کیفی جامعه مبدا قرار دارد، از خصوصیات جامعه میزبان نیز تاثیر مضاعفی می‌پذیرد. 
  
نیکنام نقش ارتباطات جهانی در توسعه گردشگری را بسیار چشمگیر دانست و با اشاره به اینکه صنعت گردشگری و شبکه‌های الکترونیکی، رابطه متقابل و تنگاتنگی با هم دارند، تصریح کرد: گردشگری و اقتصاد توریسم امروز به یکی از اصلی‌ترین ارکان اقتصاد تجاری جهان تبدیل شده است به نحوی که بسیاری از توسعه‌سازان از این صنعت به عنوان توسعه پایدار یاد می‌کنند. 

وی ادامه داد: از نظر آگاهان اقتصادی، گردشگری تنها بخشی از مجموعه عظیم اقتصاد است که در دنیای کنونی با وجود فرآیند جهانی شدن و کمرنگ شدن مرزهای جغرافیایی، از یک سو تا حد مطلوبی موجب آشنایی فرهنگ‌ها، نژادها، سرزمین‌ها، اقوام، گویش‌ها و غیره را با یکدیگر فراهم می‌سازد و از سوی دیگر نیز می‌تواند یکی از بهترین منابع کسب درآمد برای کشورهای مختلف باشد. 
  
مدرس دانشگاه‌های اردبیل تاکید کرد: کشور ما علیرغم داشتن جاذبه‌های فراوان گردشگری و منابع طبیعی، هنوز نقش بسیار ناچیزی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند به طوری‌که استان اردبیل نیز از این امر مستثنی نیست.
 
نیکنام اظهار کرد: ترکیب پول، تکنولوژی و قدرت، صنعت گردشگری را بوجود آورده  است و در سال‌های اخیر در استان اردبیل نیز بحث مهارت‌ و شاخه‌های گردشگری به صورت گسترده در حال فعال شدن است تا بتواند از طریق آن به تربیت نیروهای کاروز کمک کند. 
  
مدرس دانشگاه‌های اردبیل با بیان اینکه برای موفقیت و پیوستن به فرآیند جهانی شدن لازم است در وهله اول منابع، مناطق و توانمندی‌ها شناخته و به تقویت و توسعه آن اهتمام ورزیده شود، گفت: لازم است کشور ما با وجود داشتن پتاسیل‌های مناسب و منابع طبیعی بکر، در راستای تقویت این صنعت تلاش کند و با برنامه‌ریزی وارد این صنعت شود تا در سال‌های اخیر ما نیز شاهد ارزش افزوده این صنعت در کشور و استان خود باشیم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: